Amnesty och Human Right Watch är bra märkliga ibland. Inte ens när muslimerna själva anser det befogat med slöjförbud så kan de se nödvändigheten i ett förbud. (SvD)
Jag har skrivit en del artiklar innan, men sammanfattningsvis anser jag att man i princip får klä sig hur som helst, men att jag vill motverka de krafter som i sin tur motverkar öppenhet och tolerans.
I min värld så står slöja för att du faktiskt vill förändra världen i mer eller mindre grad mot islamism, och där tänker jag högljutt att protestera då jag strävar efter ömsesidig respekt och ödmjukhet. Inte ensidig sådan.
Jag vill, som påpekats tidigare, verka för de sekulariserade muslimerna. Inte för islamisterna.
Och sist men inte minst. Den reaktionära våg som drar fram bland de muslimska kvinnor i västvärlden som väljer att bära slöja som en tonårsrevolt. Jag skulle hoppats på att de i sitt handlande faktiskt tog större ansvar för vad det innebär för sina systrar i andra länder, där de faktiskt inte har något val. Mycket själviskt beteende i mina ögon.
Tidigare artiklar om slöja:
april 26, 2010 at 7:39 e m
Varje människa har full rätt att själv bestämma hur man ska klä sig, oavsett orsak. Om du ska leva upp till epitetet liberal är det en princip du bör tänka igenom och förstå.
april 26, 2010 at 8:26 e m
Hur tänker du nu, du vill ”motverka de krafter som i sin tur motverkar öppenhet och tolerans.”
Och detta genom att införa restriktioner mot hur människor får klä sig! motverka intolerans med intolerans, det är som att rädda demokratin genom att föreslå diktatur.
Du kallar dig liberal, jag skulle vilja föreslå att du kollar med dom liberala grundvärderingarna innan du kläcker ur dig fler grodor.
”Ömsesidig respekt och ödmjukhet” står det under ditt namn du kanske skulle börja tillämpa det också.
april 26, 2010 at 8:38 e m
Sarkozys verkliga motiv är att skydda och bevara den sekulära franska kulturen. Han vill till varje pris förhindra att den franska identiteten blir islamiserad. I denna process vill Sarkozy skicka ett mycket tydligt budskap till framtida muslimska invandrare: Om ni vill flytta till Frankrike, måste ni vara redo att överge era traditioner, för att anta de franska traditionerna.
Jag ser inget konstigt i att förbjuda burkan, eftersom det är en sekteristisk livsstil som inte vill integreras i det nya hemlandet utan att de vill sluta sig inåt. Det är så enkelt och förnuftigt att till och med barnen frågar varför dom vuxna tycker om att leka spöken på gatorna?
april 26, 2010 at 8:50 e m
[...] muslimska klädesplagg som burka, niqab, hijab och chador. Somliga hävdar att dessa klädesplagg symboliserar det kvinnoförtryck som finns inom delar av islam. Vad man vill är alltså att förbjuda symboler [...]
april 26, 2010 at 9:47 e m
Det där var bra skrivet. Tänk vad kloka tankar vi i Sverigedemokraterna haft hela tiden. Men vi hycklar inte Islamismen som politisk ideologi är en vidrig och människofientlig rörelse. De strävar efter ökat inflytande i Sverige, i Europa och i hela världen.
Det hedrar dig att du inte gått på det där PK-dravlet om att ”Islam är fredens religion”
april 26, 2010 at 10:01 e m
Hur i hela friden kan du kalla dig ”liberal” om du vill förbjuda människor att bära vissa klädesplagg?
april 27, 2010 at 1:05 f m
Och hur tror du då man bäst hanterar en ”tonårsrevolt”, genom förbud?
april 27, 2010 at 4:39 f m
Du borde byta ut ”liberal” mot ”folkpartist” som epitet.
april 27, 2010 at 7:10 f m
Usch! Här ser vi tydligt vad så kallade liberaler står för. Inte ens över sina egna kläder ska den enskilda människan få råda!
Även om det möjligen kan vara en god sak att vilja stoppa islamistisk extremism är detta en kränkning av väldigt grundläggande rättigheter. Värst av allt är att det är en form av kollektiv bestraffning där man väljer att utmåla en hel grupp som ett potentiellt hot enbart på grund av deras klädstil. Man gör det dessutom i öppenhetens och toleransens namn. Snacka om dubbla budskap!
Nästa steg blir väl att lagstifta om att alla muslimer ska bära en grön halvmåne fastsydd på kläderna och en särskild stämpel i passet så att vi andra säkert ska veta vilka de är och så att vi på lämpligt sätt kan skydda oss och vårt öppna, demokratiska samhälle…
För övrigt måste jag säga att jag hajar till när jag ser mottot på din blogg. Respekt och ödmjukhet är underbara dygder, och jag tror att vi alla försöker sträva efter dem, men att visa respekt och ödmjukhet handlar inte om att alltid kräva att alla andra ska göra likadant.
Det är likadant med toleras — som attityd kan vi omsätta den i vårt eget liv och i våra möten med andra, och den förutsätter att vi är beredda att acceptera att inte alla är som vi. Verbet ”tolerera” innebär per definition att acceptera också något eller någon som man i grunden inte gillar.
Nutidens liberaler verkar ha stora problem med att acceptera ett verkligt pluralistiskt samhälle, åtminstone om detta är ett samhälle där inte alla är lika liberala, toleranta, moderna och upplysta som de själva… Din blogg talar sitt tydliga språk, är jag rädd.
april 27, 2010 at 9:17 f m
Vad är det för själviskt med att stå upp för sina ideal? Mycket märkligt resonemang från en liberal. Om kvinnor själva väljer att klä sig i nikab så har de banne mig all rätti världen att göra det. Staten har inget med vår klädsel att göra.
april 27, 2010 at 10:12 f m
Verkligen märkligt resonemang från någon som kallar sig liberal. Vad har staten med våra klädval att göra?
Vad är det för själviskt med att klä sig som man själv vill? Varför ska muslimska kvinnor som vägrar att anpassa sig till västerländska sexism och utseendefixering förföljas med stolliga klädförbud?
Typiskt mansgriseri att alltid klaga på hur vi kvinnor klär oss.
april 27, 2010 at 2:04 e m
Det här är en svår fråga för oss liberaler. Nej, jag tycker inte att man ska förbjuda klädesplagg, vare sig burka eller tröjor med hakkorset. Men den havererade invandringspolitiken, som är roten till problemen, måste även vi liberaler ta ansvar för, och göra något åt.
april 27, 2010 at 4:20 e m
Antalet kommentarer visar att detta är ett ämne som berör, därför är det synd att diskussionen knappt alls förs i media.
Mitt mål med bloggen är att verka för en bättre värld, se gärna min sida ”En bättre värld” (höst upp på denna sida).
För att nå dit anser jag att vi behöver ömsesidig respekt och ödmjuket. Och då menar jag ömsesidig, inte ensidig.
I praktiken innebär det att om det finns andra individer/grupper som inte instämmer i att det är ett sådant samhälle vi vill ha, ja då kommer jag självklart att motarbeta dem.
Men för att specificera mig lite mer runt just detta med slöja. Jag är inte alls säker på att ett förbud är rätta vägen och det är verkligen inte klädseln i sig som jag direkt motsäger mig, utan jag är emot den framtidsvision som användarna av sjal signalerar.
Läs tex gärna ”En fri röst” av Ayan Hirsi Ali http://asacarlssonliberal.wordpress.com/2007/01/04/en-fri-rost/
Och fråga er själva om ni vill välja att rätta er efter de som skriker högst, eller om ni faktiskt vill stötta de som verkligen behöver ert stöd. Se gärna SvD dokumentären Slaget om muslimerna som jag skriver om och länkar till via min artikel Onda och goda även hos muslimerna http://asacarlssonliberal.wordpress.com/2009/12/07/onda-och-goda-aven-hos-muslimer/
PS Tonårsrevolt om något skriker väl efter att samhället/föräldrar ska sätta gränser. Och som sagt så anser jag att de västerlänska kvinnorna i detta fall motverkar den kamp som kvinnor i muslimska länder för för att faktiskt få välja kädsel själva.
april 27, 2010 at 5:29 e m
Okej, du är alltså emot ”den framtidsvision som användarna av sjal signalerar”. Då förstår jag än mindre vad som ska vara vitsen med ett förbud. Det grundläggande i en demokrati är ju tvärtom att olika framtidsvisioner kan samexistera trots att de är motstridiga på avgörande punkter.
Jag ska villigt erkänna att jag har svårt för världsförbättrare, men jag instämmer gärna i din önskan om ett öppet och tolerant samhälle. Men jag tror då rakt inte att vi kommer närmare detta ideal genom att börja förbjuda vissa typer av klädsel, speciellt inte om förbudet ensidigt riktas mot grupper som redan i dag har svårt att integreras i samhället. Tvärtom.
För övrigt är det något överdrivet med denna debatt. Hur många av oss som debatterar har ens sett en person i burka? Jag bor själv i en Stockholmsförort med många olika nationaliteter och rör mig dagligen över stora delar av Stockholmsområdet, men jag kan ändå inte säkert dra mig till minnes om jag någonsin sett någon heltäckande slöja. Jo, kanske någon enda gång under det gångna året. I vart fall har jag otroligt svårt att förstå hur man kan uppfatta detta som ett hot eller varför man börjar ropa på förbud.