Sommar och semester. Jag har nästan helt slutat följa med nyheterna och hänger mig istället åt allt möjligt annat, som tex att läsa böcker.

Men idag var jag ändå inne och tog en titt på SvD och DN första sidorna och ser notisen om dombdåden i Indien som ett bra tillfälle att rekommendera den självbiografi jag just läser, och som till största del utspelar sig i Bombay, fast på 80-talet.

Boken heter Shantaram och är skriven av Gregory David Roberts. Den ger en mycket intressant inblick i både förbrytares, maffialedares, krigares och fattigas tillvaron. Det är många levnadsöden som spelas upp, och det är ett underbart språk. Jag ser inte att deras levnadsöden alltid rättfärdigar det de gör, och jag kan inte se hur något levnadsöde skulle kunna rättfärdiga de bombdåd som just inträffat, men jag är mycket farsinerad av människor, vad som driver dem och varför de handlar eller låter bli att handla på det ena eller andra sättet. Boken är mycket läsvärd!

 

Därmed säger jag trevlig sommar för en stund, men läs gärna mina nyligen skrivna huvudsidor (se högst upp på bloggen) och surfa gärna runt bland tidigare artiklar.