Jag vill gärna tro att vi har åsiktsfrihet, speciellt inom den offentliga sektor. Men så är tydligen inte fallet. I alla fall inte för Lennart Eriksson, tidigare enhetschef på Migrationsverket. Han säger själv (News Mill):

… i likhet med Sveriges liberala regering anser jag att Israel har rätt att existera. För denna min åsikt har jag blivit avskedad från Migrationsverket.

För övrigt ett intressant radiotal, där han tex passande framför följande om liberalismen, kristendomen och islam:

Såvitt jag vet vill ingen utplåna Turkiet för att där inrätta en kristen stat. Men islamisterna vill utplåna Israel för att där inrätta en muslimsk stat. Islamisterna anser alltså att de kan göra mot andra vad de inte vill att andra ska göra mot dem. De bryter därmed, inte oväntat, mot liberalismens grundläggande syn.

Läs gärna även Jag är moderat Israelvän och därför fick jag sparken som enhetschef på Migrationsverket. Där framgår bland annat att han fick rätt mot Migrationsverket i Tingsrätten och att Migrationsverket inte överklagat. Däremot fick han inte tillbaka sitt arbete utan Migrationsverket ville köpa sig fria från honom, vilket ger mig mycket olustiga rysningar.