Här går jag tydligen naivt i min bubbla och tror att upplysningen sveper över Afrika och att därmed människooffer är något som är på utdöende. Tyvärr är så inte fallet, utan människor ur alla samhällsklasser i Uganda har mer och mer börjat vända sig till häxdoktorer och användningen av människooffer, framförallt kroppsdelar från barn. (SvD)

Den enda lilla ljusglimt i detta är att polisen tillsatt en ny specialenhet för rituella mord, dvs åtminstone officiellt så försöker Uganda göra något åt problematiken. Men människooffer används som sagt av alla samhällsskikt, så det lär inte vara helt enkelt att komma åt.

Jag hittar inte ord för hur avskyvärt jag anser det vara att offra oskyldiga barn. Flera hundra är anmälda saknade. Jag kan bara hoppas att flera av dem får samma tur som pojken i artikeln som faktiskt lyckades komma undan.