Kanske är jag pessimistisk, men när jag i SvD läser om varför Elinor Ostrom fått Nobelpriset i ekonomi så blir jag direkt lite mörkrädd. En av hennes teorier är

självförvaltning bara fungerar om brukarna är delaktiga i att både bestämma reglerna och i att se till att de efterlevs.

Jag tror visserligen att hennes teori stämmer, men jag har allt för många gånger sett hur användare av olika teorier vänder dem till att passa sina egna syften. I detta fall så ser jag framför mig hur man nu kommer att hävda ”självbestämmande” som lösningen på än det ena än det andra, och därmed aktivt välja att bortse från att det förutsätter att alla de som drabbas av ”bestämmandet” också är representerade i bestämmandet. Samt att kunskap faktiskt också spelar roll i beslutsfattande.

Tja, det ska bli intressant att se hur ”upplyftandet” av denna teori kommer att slå i pratiken.

Känns onekligen som en lite märklig sak att få Nobelpris för, hoppas hon har mer att komma med.