Ibland blir jag bara så trött på vissa av nutidens mantra, så som ”Alla människor är lika mycket värda”.

Vem kan rimligen ens komma på en sådan tanke? Och jag tror aldrig jag sett eller hört någon som efterlevt det i praktiken.

Men nu är det nog dags för ett förtydligande: Jag anser generellt att alla som föds till denna jord är lika mycket värda, och att vi alla är lika inför lagen. Men att sedan bero det faktiskt på hur han eller hon förvaltar sitt liv, där man så klart också får ta hänsyn till hennes eller hans förutsättningar.

För inte kan väl någon sund människa komma och påstå att personer så som de följande har något värde alls för mänskligheten (förutom möjligen som avskräckande exempel, men det har vi ändå tillräckligt av i historieböckerna):

  • Islamistiska somaliska milisen som har gett order om helskägg, efter att tidigare ha gett order om heltäckade kläder för kvinnor. (DN)
  • Barnmisshandlare, såsom tex styvpappan som torterade en treåring. En treåring! (SR)
  • Alla som är inblandade i kvinnlig könsstympning skulle jag också vilja lägga in i denna lista, men inser samtidigt att den problematiken inte är fullt så enkel. Vill ändå passa på att lyfta upp detta med mammornas roll. (Debatt)
  • Alla de som utnyttjar människor i trafficing, barnprostitution, barnhandel samt som barnsoldater, samt även så klart de som torterar djur.

Med andra ord – maktmissbrukare. (Inte att förväxlas med makt-brukare, vilka jag varmt välkomnar.)

För som de säger i Spider-man: With great power, comes great responsibility.