Men trots det motstånd som sittande regering får av majoriteten av våra medier så är det glädjande att se att svenska folket ändå har betydligt högre förtroende för den, än för den tidigare Persson-regeringen. Per Gudmunsson skriver (SvD):

betygen på ministrarna i regeringen Reinfeldt även i denna mätning ligger i genomsnitt över de betyg som gavs till ministrarna i de olika regeringarna Persson. Snittbetyget för regeringen Reinfeldt blev i år 2,89. Det är mer än Perssons kabinett någonsin uppnådde. 1998 fick regeringen Persson 2,84 i snittbetyg. Högre än så kom S-regeringarna aldrig.

Under det opinionsmässigt katastrofala 2007, då Alliansregeringens popularitet drabbats av avgångna ministrar, gavs snittbetyget 2,78. Det är det lägsta som Alliansregeringen sjunkit till. Men den nivån kunde regeringen Persson för det mesta bara drömma om. Faktum är att regeringen Reinfeldt slår alla tidigare uppställningar av regeringen Persson i tre mätningar av fyra.

Däremot kan den ju vara bra att ha i bakhuvudet när man pratar om hur missnöjda folk antas vara i frågor om socialförsäkringar eller arbetsmarknadsreformer. De tycks inte vara så missnöjda som vissa vill göra gällande – tvärtom klagade folk mer på de socialdemokratiska ministrarna.

Själv påminns jag av hur jag nu börjat ta för givet att vi har kompetenta personer i regeringsposition. Så har det aldrig varit förut, i alla fall inte under den tid jag varit politiskt intresserad.

Och jag ska verkligen verka för att vi får behålla en kompetent och borglig regering! Visst skulle jag gärna vara inne och ändra lite här och var, men det är i alla fall milsvidd bättre än alternativet.