Var tog miljöfrågorna vägen efter Köpenhamn? Ja det har väl knappast undgått de som surfat runt här att min taktik är att antingen bli inspirerad av någon artikel i SvD, eller skriva något för att sedan knyta ihop det med någon lämplig SvD artikel. Ja, så att mina budskap har en chans att nå någon.

Så, idag ville jag skriva om miljö. Men hittade inte en enda artikel som hade någon liten lämplig anknytning. Så vart tog miljöfrågan vägen? Här är istället top 5 artiklarna på SvD just nu. Rånare allvarligt skottskadad Spyker nu ensam budgivare (Kan inte med att länka till Haiti, för de ska självklart ligga högst) Fjärde segern för Helena Jonsson och Unga svenskar en tjänande klass i Norge.  

Så vad vill jag nu ha sagt? Jag stod och tittade på mejeriprodukter på en besninmack idag och funderade på varför inte alla borde köpa KRAV-märkta produkter så fort tillfälle ges, även om de är dyrare.

Men då slog det med, att sett från miljöns synvinkel, så beror ju det helt på hur du faktiskt har tjänat in de där extra kronorna.

Säg att dina KRAV inköp gör matkassen 1 000:- dyrare på en månad. Då bör du fråga dig hur din möjlighet att tjäna in penagaran du handlar för, har påverkat miljön. Tex jag, jag åkerframförallt tåg men även lite tunnelbana för att ta mig tll jobbet, jag behöver vara hyffsat propert klädd och förbrukar datorer och telefoner och behöver lite kontorsplats. Så får man lägga ihop hur mycket det påverkar miljön och slå ut det på min lön, så får man sedan ett ”miljöpåverkanspris” på varje intjänad krona, som kan ställs i förhållande till den minskade miljöpåverkan jag kan åstadkomma genom att köpa de dyrare Krav-produkterna.

Det har talats en hel del om behovet att vara en miljömedveten konsument, men borde vi också fundera på vilken miljöpåverkan vi åstadkommer för att möjliggöra dessa inköp?

Jag är väl medveten om att de flesta har begränsade möjligheter att påverka den frågan, men jag anser ändå att den är intressant. Både på individbases och globalt.

*******

Tillägg 16 januari: När jag tittar på min miljöpåverkan för att tjäna in min inkomst så ska jag naturligtvis även ta hänsyn till hur miljövänlig den organisation är som jag bidrar till. Tex om deras miljöpåverkan är Y och jag tjänar z% av företagets totala omsättning, jag då har min möjlighet att tjäna in min inkomst haft Y gånger z% miljöpåverkan.