Artikeln Kött från plågade djur säljs i mataffärer (SvD) påminner mig än en gång om min intention att bara köpa hem Svenskt kött, samt att vara vegitarian när jag är ute och äter.

Här kommer jag dirket att tänka på Maurit Paulsens kamp för våra djur. Det är skrämmande att Sverige är det enda land i EU som kräver bedövning vid slakt. Maurit har verkligen ett viktigt jobb att göra i EU!

Och hur kan det komma sig att vi får importera kött som inte uppfyller de krav som vi har på vårt egna kött? Jag misstänker att det är EU (inte Maurit!) som satt käppar i hjulen, samt möjligheten att övervaka en sådan regel.

Men visst borde vi väl kunna kräva en värdig behandling även av de djur som slaktas utomlands och förs hit? Åtminstonde som ett steg på vägen för att förbättra livet för samtliga djur.

Och sist men inte minst: Religösa seder får aldrig vara en förevänning för att plåga djur.

Men tills dessa lagar är införda och efterlevs så hoppas jag att fler än jag väljer svenskt kött.