Även om Peter Esaiasson inte anser att burka var huvudsaken i dagens debatt mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt så var det åtminstonde en ny fråga bland de debatter jag hittills följt. (SvD samt P1) (SvD 2010-01-28)

Fredrik Reinfeldt angav att han i princip är emot burka. Jag håller med honom, och ser i likhet med honom fram emot en debatt. 

– Varför är jag emot burka?
– Som liberal vill jag värna att vi även fortsättningsvis har ett öppet samhälle både för kvinnor och män. Därmed vill jag inte gynna de krafter som arbetar i motsatt riktning. Burka symboliserar att man sympatiserar med antingen de moderata islamisterna eller de mer radikala, och jag vill inte medverka till att någon av dem får fäste här. Däremot vill jag stå på de sekulariserade muslimernas sida. Och naturligtvis vill jag stå på de kvinnors sida som vill lägga av sig burkan eller avstå från att börja med burka.

Läs gärna min artikel I huvudet respektive på huvudet där jag ytterligare förklarar mitt motstånd mot slöja och burka.

Ref: Vilka åsikter har de moderata muslimerna? Här talar de för sig själva.