Sweet dreams are made of this
Who am I to disagree?
Travel the world and the seven seas
Everybody’s looking for something

Some of them want to use you
Some of them want to get used by you
Some of them want to abuse you
Some of them want to be abused

Policy of Sweet Dreams av Depeche Mode vs. Eurythmics är titellåten i Gamer – Who’s playing you? Och precis som i Matrix så bygger filmen på hotet om att inte längre styra sin egen vilja.

Och visst är detta något som skrämmer mig. Att fråntas min egen vilja. Visst kan det vara tröttsamt ibland med alla beslut och vissa kanske tycker det är skönt att ibland kunna skylla på andra? Men jag föredrar ändå att lida för mina egna felbeslut istället för av andras.

Men hur mycket fri vilja har vi, egentligen? Ja det finns det såklart inget entydigt svar på, men det utesluter inte att det ändå tål att reflekteras över. Och många vill, precis som Kable (Gerard Butler), överföra sin vilja i handling. Och jag antar att fler med mig skulle vilja vara just så viljestarka som Kable (och Neo i Matrix).

Något som inte alls borde vara så stora utmaninar som de som de ställs inför, men som ändå visar sig trixiga i praktiken, är att agera i linje med sin övergripande vilja.

Själv vill jag som sagt medverka till en bättre värld. För min del innebär det bland annat att jag vill motverka maktmissbruk tex barnprostitution, trafficing, djurmisshandel och hjärntvättning. Samtidigt vill jag medverka till utrotningen av fattigdomen, att människans påverkan på naturen ska vara neutral och att vi får en öppen värld med utbildning åt alla, samt fungerande rätts-, försvars-, ekonomi-, social-, och sjukvårdssystem.

 Tja, viljan är alltså ganska klar, och knappast så orginell. Men trickset är alltså hur man ska agera för att nå dit. Och som den matematiker jag är så sätter räknesnurran i huvudet igång och funderar på hur jag kan påverka mest med de resurser jag har. Vad behöver göras först? Vad behöver göras parallellt? Vad behöver göras nu men ger ingen effekt förrän om en lång tid? Vad görs tillräckligt bra av andra, och var gör som sagt min insats störst nytta?

Och det är då det blir frustrerande och jag får landa i att jag ändå får försöka dra mitt lilla strå still stacken. Ett sätt är denna blogg (uppenbarligen :-)), samt att jag kommer att engagera mig i årets valkampanj så att inte de röd-gröna får komma och förstöra (tanken gör mig vansinnig!). 

Så, tänker jag som jag gör för att jag själv har kommit fram till det, eller för att jag bara är ett barn av min tid? Men alla ”barn av min tid” tycker inte helt lika, även om vi historiskt sett tycker i stor sett exakt lika.

Ja, det är inget jag lär få svar på, men ni som läsare är så klart varmt välkomna att själva bilda er en uppfattning om mina åsikter.

Och sedan självklart rösta Liberalt!

**********

Irans regim är till exempel ett utmärkt exempel på en regim som villl hjärntvätta sitt folk (SvD). Och nutidens slavar är exempel på maktmissbruk här i Sverige (SvD).