Vad ledsen och trött jag blir, just nu gällande Grekland. Visst ska vi ge bidrag och stöd där det behövs, men hur kommer man runt att vissa (verkligen inte alla!) bidragstagare då börjar att agera annorlunda, och plötsligt ta betydligt större risker än om det var de personligen som tog riskerna. Följdfrågan är naturligtvis hur bidragsgivaren ser till att inet uppmuntra det beteended. (SvD

Jag är fullt införstådd med att jag inte är fullt påläst i Greklandfrågan, men bidragsfrågeställningen är väl lika gamla som bidragsgivandet i sig. Om jag ger bidrag här, vilka förväntningar skapar jag då och vilket ändra beteende resulterar det i?

Grekland vill nu inte gå med på de motprestationer som EU anser nödvändiga för att vi alla sk få ett fungerande EU.

Men tillbaks till detta med mänskligt beteende. Visst ligger det tyvärr mycket i följande metafor skriven av Göran Skotte, då gällande vuxna svenskar. Men verkar passa lika bra in på Grekland Om vi grabbar åt oss nu, så kanske vi ändå får vara med och dela kakan i morgon. Och om det inte finns någon kaka att dela i morgon, ja då har vi åtminstonde fåtden bit vi grabbade åt oss idag …:

En metafor som i ett slag förklarar mentaliteten också hos många vuxna svenskar. Man vet aldrig om det finns två bitar imorgon, lika bra att grabba åt sig en idag.

Det kanske ändå blir två bitar till alla imorgon, då får jag tre om jag tar en idag.

Om jag inte får någon i morgon trots att jag tar en idag är det dubbelt orättvist, för jag har ju redan ätit upp min bit. Jag har inte en enda bit, fastän han där borta får två.

Om inte annat så får man väl klaga i medierna över att jag är orättvist behandlad.

Och, för att vara lite ironisk, men bara lite: Jag är säker på att någon i medierna gärna skulle ställa upp till modigt försvar för den stackars människan.

Så, orkar EU hålla tillräckligt hårt i tyglarna för att dels få Grekland på fötter, dels värna om EU?

På tal om bidgragsgivande, se hur det förlusttyngda bidgarsprojektet i Vietnamn äntligen började gå på fötter när det blev marknadsekonomi (NWT).