Eftersom jag påpekat att Birgitta Ohlsson mycket väl kan vara en närvarande mamma och EU minister, beroende på hur hon praktiskt väljer att lägga upp sitt liv så vill jag ändå passa på att påpeka att trots att vi är liberala kvinnor i ungefär samma ålder så innebär inte det att vi tycker lika i alla sakfrågor.

Jag instämmer till fullo i följande text (Birgitta Ohlsson):

Jag brinner för liberalism. Alla ska göra rätt för sig och respekteras oavsett om vi är kvinnor, bögar eller kommer från ett annat land. Det behövs mer solidaritet, feminism och öppenhet, men framförallt politiker som aldrig daltar med religiösa fundamentalister, diktatorer eller mansgrisar. Detta kräver ett starkt liberalt parti i riksdagen. Ett principfast parti som har mod att stå upp för liberala frihetsvärderingar även när det blåser. Ett stridslystet parti som vågar sparka mot både höger och vänster. Ett passionerat parti som tar strid för de människor som har det allra sämst. Jag står för dessa ideal.

Men när vi blir lite mer specifika så vill jag visa på att det finns fler liberala synsätt. Och jag tycker så klart att mitt är det rätta🙂 Här kommer mina svar på hennes A-Z lista:

Abort: Ja- fria, lagliga och säkra  Ja men gränsen behöver ses över emellanåt och preventivmedelrådgivningen måste trycka på riskerna med abort och minska risken för oönskade aborter.

Bistånd: Minst 1 % av BNI Här är jag inte så väl insatt men biståndet bör kvalitetssäkras samt stötta det jag avser med ”en bättre värld”, vi bör också se till vad vi gör bäst från hemmaplan och vad som behöver ske i andra länder

Civil olydnad: Okej gömma flyktingar Definitivt inte utan vi ska öppna dörren för de som svenskarna gemensamt beslutat att öppna dörren för. Det är inte upp till enskilda invånare att leka egen flyktingmottagning, ta då hellre emot de legalaflyktingbarn som står på kö för ett hem.
Djurskydd: Förbjud långa djurtransporter och pälsdjursindustrin Instämmer🙂
 
Euro: Nödvändig för Europas framtid Instämmer igen!
 
Föräldraledighet: Delad mellan föräldrarna Helt upp till föräldrarna. Inga dagar ska vara vikta.
 
Globalisering: Ja till mer frihandel Och ja till att samma krav ställs på miljö och personalens rättigheter
 
Homo, bi- och transpersoner: Lika rättigheter Japp, varken mer eller mindre
 
Invandring: Fri Inte ännu, se sidan ”En bättre värld”
Jordbruk: Inga statliga subventioner Ingen direkt uppfattning mer än att det ligger i vårt intresse att kunna närproducera i kris, samt många gånger även för miljönsskull, men det går väl att reglera med transportskatter.
Kärnkraft: Mer och fler kärnkraftsverk Ett ”Japp” till🙂
Liberalism: Socialliberal Jodå, men det verkar som det går att tycka olika ändå🙂
 
Medborgarskap: Språktest – nej tack Ja tack, samt åtminstonde ett bifall till att man instämmer med de svenska värderingarna så som öppenhet, yttrandefrihet och jämlikhet oberoende av kön och etnicitet, samt att man självklart har för avsikt att följa den svenska lagen. Och har man visat på motsatsen så ska man också nekas medborgarskap. Det ska vara något att vara stolt över, inte något man får i ett Cornflakes paket …
 
Nato: Svenskt medlemskap bums Definitivt🙂
 
Offentligt ägda bolag: Sälj ut Generellt sett, men säkerhetsmässigt vill jag behålla vissa bolag svenskägda (dvs de kan vara privata bara de är svenskägda)
 
Prostitution: Stödjer sexköpslagen I princip tycker jag att vuxna friska drogfria människor får göra som de vill och att vi borde ha fullt upp med barnprostitution, trafficing och de som prostituerar sig pga tvng, psykisk sjukdom eller missbruk. Å andra sidan kanske de resterande prostituerade är så få, eller att de får ge upp just detta leverbröd i solidaritet med sina mindre lyckligt lottade systrar och bröder.
 
Queer: Bort med heteronormen Varför? Sluta istället att tvinga queer teorin på alla. Som liberla anser jag att man får välja själv.
 
Republik: Ja – omodernt att ärva ämbeten Visserligen, men de innehar det bara så länge svenska folket anser att de gör ett bra jobb.
 
Systembolaget: Ja I princip ”Nej”, men om det kan förhindra alkolismens avigsidor så kan väl vi andra pallra oss dit. Men förhindrar vi egentligen någon alkolism med dagens Systembolag jämfört en mer EU-lik försäljning?
 
Trängselskatt: Ja – ska kosta att skita ner Jo et är nog inte så dumt
Utrikespolitik: Demokratifokus Jag är så klart mer för mina ”Ömsesidig respekt och ödmjukhet, Intolerans mot de intoleranta”. Jag är inte övertygad om att demokratin alltid är närmaste vägen dit, eftersom den förutsätter en viss kunskapsnivå hos de röstberättigade för att de inte ska riskera att bli helt dumperade i valkampanjen
 
Vårdnadsbidrag: Kvinnofälla Föräldra-och barnframgång!
WTO: Avskaffa tullar och handelshinder Se till att använda regelverk/tullar för att styra mot miljö- och personalvänlig produktion. Globalt. 
Xenofobi: Bekämpa rasismen på barrikaderna Och se till att bekämpa de verkliga rasisterna, och undvik inte svåra frågor bara för risken att kallas rasist.
 
Yttrandefrihet: Inte bara för politiskt korrekta Nej, fram för mer färgstarka diskussioner!
 
Zoo: Hellre djur i natur än i trång bur Har lovat mig själv att aldrig mer gå på zoo.
 
Åldersdiskriminering: Låt äldre som vill jobba kvar Japp, det är märkligt att vi inte kan lösa gåtan med att kunna ge arbetetill alla som vill. Skulle dessutom gärna se hur vi blir bättre på att lämna över den äldre generationens erfarnheter till den yngre.
 
Äldreomsorg: Omsorgsgaranti och valfrihet Definitivt! Vi ska ha en värdig äldreomsorg!
 
Övervakning: Stoppa storebror-ser-dig-samhället Frågan som alltid måste ställas: Hur kan denna data missbrukas om den hamnar  orätta händer? Hhu