Ja så har då en synagoga i Egypten utsatts för attentat (SvD). En gång fanns där tiotusentals judar, men så icke längre, tack vare islam.

Själv har jag sent om sider äntligen börjat läsa Gulag, av Anne Applebaum. Jag har visserligen bara kommit några sidor ännu men det är redan många skrämmande fakta.

Vad har då kommunismen med islam att göra? Hotet om kommunismen var en bidragande orsak till att Hitler kom till makten. De etablerade partierna vägrade att ta hotet på allvar, precis som dagens etablerade partier vägrar ta hotet om ett islamiserat europa på allvar. Jag hoppas verkligen att dagens politiker vaknar och erbjuder en möjlighet till ett fortsatt ”fritt europa”, så att inte väljarna än en gång känner sig nödgade att rösta på mer radikala alternativ.

Och hotet om kommunismen var på inget sätt obefogat. Livet i Sovjetunionen var minst sagt hårt både i koncentrationslägren och utanför. Enda skillnaden jämfört med Hitlers Tyskland var att i Tyskland blev du dömd utefter din ras, vilket du inte kunde göra så mycket åt. I Sovjetunionen däremot kunde vem som helst bli dömd, men även frisläppt. Precis som Anna Applebaum påpekar: Vad man anser vara värst är en smaksak. Hon påpekar också att de i lägren inte benämnde livet utanför taggtråden som friheten, utan som ”den stora fängelsezonen”, vilket säger ett och annat om livet under det kommunistiska styret.

Själv vill jag behålla vår fria värld och varken importera kommunism, nazism eller islamism.

*********

PS När det gäller min syn på islam, läs gärna mer i min artikel Onda och goda även hos muslimerna och fundera över varför man försöker tysta liberala frihetskämpar så som Ayaan Hirsi Ali och Geert Wilder.