Som jag skrivit förut så anser jag att det man har på huvudet faktiskt symboliserar det som finns i huvudet, och att det som niqab symboliserar är inget som jag, som värnar ömsesidig respekt och ödmjukhet, vill ska få fäste i vårt öppna samhälle. Se gärna I huvudet respektive på huvudet

En annan praktisk aspekt på slöjbärande är att den försvårar kommunikationen när man ska arbeta med direkt kontakt med människor, så som i tex vård och omsorg. Inom barnomsorg och skola anser jag dessutom att de anställda ska vara en förebild för barnen (jo jag vet att det tyvärr är si och så med det redan idag, men vi bör ändå sträva åt rätt håll).

Lite utdrag ur DN artikel För mig känns det rätt att täcka ansiktet

I både Frankrike och Danmark, där burkadebatter rasat, har kartläggningar visat att hälften av de niqabbärande kvinnorna är konvertiter. Resten har oftast bott en längre tid i Europa och täckt ansiktet först sedan de kom hit.

– Snälla, sluta idiotförklara oss! Vi är inte några intelligensbefriade kvinnor som bär slöja för att våra män tvingat oss.

– Det var mitt personliga beslut. Fördomsfulla tror att svenska kvinnor konverterar för att de träffat en arab som tvingar dem.

Det är en intressant artikel, men den missar enligt mig att ta upp den egentliga frågan. I alla fall den fråga som intresserar mig. Hur vill de utöva sin tro? Håller de den för sig själv? Hur vill de påverka andra muslimers liv? Och hur vill de påverka livet för oss övriga? Och hur ser de på skötsel och slaktmetoder av djur?

Så jag väljer att avsluta med min favorit länk. I artikeln Onda och goda även hos muslimerna länkar jag till en SVT dokumentär där muslimska företrädarnasjälva får tala för sig när det gäler i vilken riktining de vill gå med muslimerna i Sverige. Skrämmande enligt mig, men jag misstänker att kvinnorna i artikeln instämmer med de muslimska företrädarna.