Fyra forskare kommenterar om bostadssegerationen. (DN) Det jag saknar i deras kommentarer är hur vi ger de boende själva mer inflytande. Det kanske inte direkt påverkar segerationen, men bör rimligtvis leda till ökat ansvarstagande och minskad passivisering, vilket i sin tur ger en ökad kontroll över sitt eget liv. Och, som jag antar att man är ute efter, att man själv kan påverka var man bor. Nu ska vi väl i sanningens namn också komma ihåg att det är ganska få förunnat i Sverige överhuvutaget att faktiskt ha råd att bosätta sig precis där man vill.

Men tillbaks till detta om ökat ansvar. Nu vet jag inte hur det ser ut, och det finns säkert massa olika lösningar, men det jag funderade på var: Du som bor i bostadsrätt eller vid en sammfälldighet, du får själv ansvara för tex rustning av lekpark och underhåll av grönområden. Ett liknande ansvar skulle kunna ges till hyresgäster.

Definitivt inget som löser hela problematiken, men kanske ett litet steg på vägen.

Men självklart är detta med jobb, precis så som de påpekar, hela grunden till att det ska fungera. Och jag tror att vi fortfarande kan göra mycket när det gäller att ta tillvara på våra invånares kunskaper och erfarenher.

