Amnesty och Human Right Watch är bra märkliga ibland. Inte ens när muslimerna själva anser det befogat med slöjförbud så kan de se nödvändigheten i ett förbud. (SvD)

Jag har skrivit en del artiklar innan, men sammanfattningsvis anser jag att man i princip får klä sig hur som helst, men att jag vill motverka de krafter som i sin tur motverkar öppenhet och tolerans.

I min värld så står slöja för att du faktiskt vill förändra världen i mer eller mindre grad mot islamism, och där tänker jag högljutt att protestera då jag strävar efter ömsesidig respekt och ödmjukhet. Inte ensidig sådan.

Jag vill, som påpekats tidigare, verka för de sekulariserade muslimerna. Inte för islamisterna.

Och sist men inte minst. Den reaktionära våg som drar fram bland de muslimska kvinnor i västvärlden som väljer att bära slöja som en tonårsrevolt. Jag skulle hoppats på att de i sitt handlande faktiskt tog större ansvar för vad det innebär för sina systrar i andra länder, där de faktiskt inte har något val. Mycket själviskt beteende i mina ögon.

Tidigare artiklar om slöja: