Vilks har, som nog de flesta hört, attakerats igen. (SvD) You Tube har gjort filmen barnförbjuden, så man behöver konto för att kunna se den, men på UNT TV går den att se. (UNT.TV)

Jag låter filmen tala för sig själv, men passar samtidigt på att citera Ayaan Hirsi Ali ur en intervju i Axess nummer 3 2010:

Fråga: Idag propagerar vi inte för att alla ska leva likadant, utan snarare för att alla måste få möjligheten att odla sin egen särart?

Ayaan Hirsi Ali: Ja … och jag tror att problemet är att man [västerlandet] tar demokratin för given.Generationerna efter andra världskriget insåg att demokratin var något man var tvungen att slåss för. Detta förstår man inte idag. Dagens människor är naiva. Man tror att folk som kommer hit från länder utan demokrati ska bli demokrater bara av att vistas här. Enligt devisen: ”Hoppar man ner i poolen, blir man våt.” Man lever i föreställningen att om man bara ger invandrarna en mängd finesser, allt det fina i moderniteten, så ordnar det sig …

Fråga: Men vissa har helt andra behov än matriella. De ser att något saknas i vår kultur, något som de själva besitter?

Ayaan Hirsi Ali: Ja, muslimer säger: Vi vet vägen till frälsning. Min ide’, som jag lanserar i min nya bok, är att kristna, feminister och upplysningstänkare bör organisera sig och bjuda motstånd. Man måste aktivt propagera för det man tror på. De som tror på upplysning, på feminism och på kristendom måste visa övertygelse, de måste åka ut till de invandrartäta områdena och faktiskt våga stå upp och propagera för att det som de tror på är det allra bästa.

Och avlutningsvis, även om jag inte läst hennes nya bok Nomad. From Islam to America så är jag övertygad om att den är högst läsvärd. Och för er som ännu inte läst hennes biografi En fri röst så rekommenderar jag den varmt.