Vem vågar ställa sig på Israelernas sida mot Hamas i dagens klimat? Ja några ytterst fåtal har yttrat sig, men flera har också tagit tillbaks sina uttalanden. Om jag inte missminner mig så var det visserligen representanter för våra partier och de ångrade sig på uppmaning av sitt parti.

Men vilka signaler skickar det? Ja rent teoretiskt så är det såklart så att du inte kan ha vilka åsikter som helst om du vill vara med i ett visst parti. Men signalerna till oss medborgare blir lätt: Du får inte ha dessa åsikter alls. Punkt.

Sedan finns det tyvärr andra faktorer som sätter käppar i hjulen för yttrandefriheten. Nu senast har muf:s orförande NiklasWykman blivit hotad av nazister efter att ha uttalat sig om Gaza. Trots att Hamas knappast är några duvungar. (SvD)

SvD länkar dessutom till en artikel i expo där ännu ett fall av hot påtalas, nämligen hoten mot den lärare som tänkte sätta betyg grundat på elevens åsikter. Visserligen totalt vansinnigt, och han fick heller aldrig chansen att sätta betygen. (Som tur är!!! skönt att lite fungerar här i landet.) Men trots att jag anser hans åsikter och plan vara helt vansinniga så anser jag att det räcker att vi säkerställer att han inte får genomföra sin plan. Dvs jag motsätter mig alla hot och hot om våld mot honom. För Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem. Trots att läraren ifråga uppenbarligen inte själv står bakom de orden.

Lars Vilks bör såklart också nämnas i samanhanget, för sitt mod att påvisa för oss var yttrandefrihetens gräns gå just nu.

Var vill du ha gränsen?