Att sveriges unga muslimer reagerar när islam angrips ser jag som ett gott tecken på att vi är på rätt väg.

Denna gång var det en folkpartist som klätt en skyltdocka i burka för att väcka uppmärksamhet och skapa debatt kring hederskultur. Och det verkar ju ha fungerat 🙂 eller blev diskussionen bara om det tabubelagda att kritisera islam? (Expo)

I vanlig ordning försöker de skrämma till tystnad genom att säga ”du/ni är ju precis som Sverige Demokraterna”. Tyvärr lyckas just den hotbilden skrämma till tystnad allt för ofta.

Jag är inte super påläst när det gäller Svenska Unga Muslimers syn på tillvaron, men såg deras ordförandes framträdande i SVT dokumentären Slaget om muslimerna. Den bilden gjorde mig mycket ledsen och arg och skrämd. Tyvärr gjorde mig inte de övriga självutnämnda muslimska representanterna mig något lugnare, snarare tvärt om.

Se gärna den dokumentären och bilda dig din egna uppfattning. Jag har skrivit om den i artikeln Goda och onda även bland muslimerna.

Passar även på att länka till en av mina artiklar om slöja: Själviskt beteende att i väst välja att bära slöja

Och avslutningsvis: Bara för att man kritiserar ett dåligt beteende så innebär inte det med automatisk att man bejakar alla andra beteende, dvs man kan en dag välja att kritisera islams kvinnoförtryck för att en annan dag välja att bekämpa alkoholens negativa påverkningar. Ganska självklart.

