Nu har även jag sett filmen The book of Eli

Den typen av filmer får mig alltid att fundera; – Hur skulle mänskligheten klara sig om tex vi människor med vår kunskap skulle överleva men att allt annat skulle vara förstört. Och alternativ två att vi ändå skulle ha tillgång till lagrad kunskap så som texter och ljud och filmer.

Visserligen väldigt hypotetiskt, men jag tycker ändå intressant. Om inte annat så sätter det detta med kunskap lite i perspektiv. Hur ska vi veta vilken kunskap vi kommer att behöva i morgondagen? Vad krävs för att klara den första kritiska tiden och vad behövs för att bygga något långsiktigt hållbart?

Men vissa egenskaper verkar ändå stå sig genom tiden, vilket för mig in på en angränsande fråga som jag tycker om att filosofera kring; – Om du fick skapa ett idealsamhälle, utan att på förväg veta vilka egenskaper eller vilken roll du först skulle ges. Hur skulle då det samhället se ut?

För min del så ligger det inte allt för långt ifrån det svenska samhället. Läs gärna sidan En bättre värld, som hittas högst upp på bloggen.

Och varmt välkommen att dela med dig av dina funderingar kring detta.