Jag kan bli oerhört frustrerad och arg över vänsterfeministerna här i Sverige, och smått förundrad över vad som kan göras (och finansieras!) i jämställdhetens namn.

Men några som verkligen har mitt stöd i sin kamp är de kvinnor som slåss för rätten att kunna röra sig fritt i Egypten, Iran och Libyen, vilket det skrivs om i dagens SvD.

Andra frågor som, som i första hand drabbar främst flickor och kvinnor, i någon slags prioritetsordning:

  • Barnprostitution, trafficing och barnsoldater
  • Slavhandel (Vet inte om det drabbar fler kvinnor, men oacceptabelt!)
  • Gatubarn, i första hand de utan någon vuxen som tar ansvar
  • Analfabetism – mycket bristfällig utbildning
  • Rättssystem som likställer män och kvinnor, inkl rättssäkerhet
  • Misshandel i hemmet
  • Tvångsgifte
  • Könsstympning
  • Brist på preventivmedel samt barnmorskor
  • Erkänn att det finns olikheter mellan män och kvinnor och låt oss komplettera varandra. Sträva inte efter ett blint 50/50 i allt. Låt även flick-flickorna och pojk-pojkarna få livsluft, och sträva inte enbart efter pojkflickor och flickpojkar. De senare ska så klart fortsätta att få plats! Och använd inte dina egna barn i din egna könskamp.
  • Barn- och äldreomsorg, vilket ger kvinnor en faktisk valmöjlighet både de som väljer att avlastas och de som avlastar
  • Hjälp i hemmet, vilket kvinnor en faktisk valmöjlighet både de som väljer att avlastas och de som avlastar
  • Uppmuntra privatisering i kvinnodominerande branscher

Oj, listan blev längre än jag trodde och ändå har jag säkert glömt både viktiga och mindre viktiga saker.

Här i Sverige tycker jag framförallt att vi kvinnor och män ska se till att uppskatta varandra och dra nytta av varandras styrkor och hjälpa varandra med eventuella svagheter. Och på så sätt bli ett föregångsland på riktigt.

Och jag uppskattar verkligen att jag har fått växa upp i ett land som Sverige på 70-80-talen, så förstör nu inte det med genusforskning som ovetenskapligt lämnats i händerna på så kallade feminister och desamma som använder hela vår barnomsorg och skola som sin egen sandlåda att testa i.