Organdonation och definitioner av döden. I en första anblick enkelt kan jag tycka, men med lite eftertanke och efter att ha läst Ulla Ekström von Essens artikel i SvD så inser jag att det är en del frågor vi bör fundera på.

Hjärndödsbegreppet verkar nu sätta krokben för oss, likaså frågan om att ”hålla vid liv” för att säkerställa en organöverlämning.

Absolut anser jag att den som så önskar ska få möjlighet att framföra sin önskan i friskt tillstånd. Och de som läst min blogg vet att jag dessutom är för dödshjälp och att vår önskan när den stunden kommer också bör kunna få ges i friskt tillstånd, för att tas hänsyn till i vårt slutskede.

Kommer och tänka på slutscenen i Terminator Salvation. Och för er som inte redan sett den, så rekommenderar jag den varmt. Förrutom att den är spännande och välgjord så sätter den också igång lite tankar om vad som skiljer människor och maskiner åt.