Jag antar att det egentligen är helgerån att påpeka att jag är trött på Pippi Långstrump. Samtidigt vill jag säga att jag anser att hon absolut hade sin plats på sin tid, som en motreaktion till den tidens barnuppfostran. (SvD)

Men jag tvivlar starkt på att Astrid skulle dikta ihop en Pippi figur i dagens samhälle. I mina ögon ställde sig Astrid på de samtida barnens sida.

Nu verkar det snarast vara varje mammas obligatoriska skyldighet att önskan att få antingen en Pippi, eller en Emil, fast samtidigt ska hon ge dem en Bullerbyuppväxt. Knappast något Astrid kan ha förutspått, eller ens kan hållas skyldig för. Men kanske inte alltid det bästa för varken barn eller mor. Däremot kan man nog tyvärr hålla henne skyldig för  den mans bild som allt för ofta skildrades, med en något mindre vetande men snäll far utan direkt handlings kraft. Synd.

Själv tycket jag nog att Pippi var lite väl elak, det var inte ens så att hon alltid var speciellt snäll ens mot Annika och Tommy. På så vis kändes Emil mer genuint snäll, men där det mer råkade bli fel, så det blev ofta ändå synd om någon.

Men Astrid har skrivit otroligt mycket mer än Pippi och Emil, så rimligen finns det någon som varje barn kan identifiera sig med.

Undrar just vad Astrid skulle skriva idag? Tyvärr har vi fortfarande de fattiga barnen, och barnen som glöms bort i foster hem. Visserligen sveks barn säkert i gårdagens skola också, men jag anser att de idag sviks mer systematiskt i och med att man inte ger de mest utsatta den trygghet de så extra väl behöver. Det som är nytt är curlandet på så bred front, och tyvärr att Astrids förespråkande av större frihet för barnen, tyvärr fått gå lite väl för långt.

Skulle som sagt vara mycket intressant att få läsa vad hon skulle skriva idag.