Jag har precis klippt vår häck. Borde jag låtit någon annan göra det, för att minska arbetslösheten? Om jag delar med mig lite av mina arbetsuppgifter så kan jag också dela med mig lite av min lön.

Det märkliga blir att om jag låter någon annan klippa häcken, medan jag själv tar en tupplur på balkongen, så ser det BNP mässigt ut som om det går bättre för oss här i landet. Hade jag däremot använt den där lediga tiden till att jobba extra så att det blev pengar både till mig och han/hon som klippte häcken, ja då antyder det att vi faktiskt lyckats göra någon slags förbättring.

Jo jag vet att de flesta idag redan är medvetna om att BNP är ett mycket trubbigt mätinstrument, men kan ändå inte låta bli att filosofera emellanåt över hur mycket effektivare vi blivit, egentligen. Och vad i BNP siffran som ”bara” härrör sig från att vi nu faktiskt satt en prislapp på så många fler arbetsuppgifter som vi ändå utfört hela tiden, tex packa en matkasse, klippa häcken, gå ut med hunden, prata med en klok medmänniska osv.

En dimension är att se ett högt BNP som ett tecken på att samhället kommit från att var och en gör det mesta själv, till att man byter tjänster med varandra till att man faktiskt använder pengar för att underlätta ”tjänstebytandet”.

Rimligen bör vi i ett tjänstetugnt samhälle, där man byter tjänster med hjälp av pengar, ha ett helt annat skattesystem än i traditionella samhällen som bygger på varuproduktion. En komponent bör vara att skattesatsen kan sänkas eftersom transaktionerna är fler, och att man därmed ändå kan behålla skatteintäkten.

På tal om skatter så är det svårt att i dessa dagar undvika att komma och tänka på Grekland. I mina öron låter det helt horribelt att höginkomsttagarna slapp (slipper?) skatt? Samtidigt känns det självklart att skattemoralen är i botten om skattesystemet redan från början upplevs som högst orättvis av den stora majoriteten. Och hur går det egentligen för Grekland att inkassera alla de oinbetalda skatterna? Det hör vi inte så mycket om längre, utan i stället ska vi förfasa oss över att de som framför allt drabbats av krisen har mage att protestera. Missförstå mig rätt, jag är av uppfattningen att i stort sett alla i Grekland kommer att behöva vara en del i återuppbyggandet, men att man rimligen bör fokusera på de stora fiskarna först. (SvD)

Och förutom att Grekland behöver få in sina skatter så behöver de definitivt få fart på sin tillväxt. Och då tänker jag inte på ökad BNP som bygger på att de bara betalar varandra för aktiviteter som ändå skulle gjorts.