Om och om igen lyckas jag tydligen lura mig själv att tro att människans ohyggliga grymhet mot hela grupper av människor är något som hör till det förgångna. Tyvärr är det inte så.

I Afrika utspelar sig grymheter som jag hade hoppats vi skulle slippa. Inte nog med att naturen slår till, grupper passar då på att systematiskt utnyttja situationen till sin egen fördel på det mest fruktansvärda sätt. (SvD)

Vet inte riktigt vad som gör mig mest upprörd, men tror att det är det att övriga Afrika verkar så likgiltiga inför katastrofen. För lite krasst är det ändå så att en eller några onda människor sällan hinner göra  så mycket skada som i detta fallet, utan deras skadeverkan grundar sig på alla deras ja-sägare och alla de som väljer att titta bort.

Tyvärr ser jag inget enkelt svar på problemet, utan det är många krafter som måste samordnas, både kortsiktigt och långsiktigt.

Jag har precis påbörjat en bok som behandlar samma ämne, dvs konflikten mellan muslimer och kristna. Boken utspelar sig i Spanien i mitten av 1500-talet och båda sidor verkar minst sagt vara lika goda kålsupare. Men jag luras allt som oftast att tro att de grymheterna tog sitt slut i det århundradet. Tyvärr vet jag allt för väl att så inte är fallet.