Nu tror jag visserligen att en hel del av de ekonomiska teorierna gått framåt och insett att människan inte är en helt igenom rationell varelse, men många (troligen även jag emellanåt) luras lätt att tro att vi ska handla rationellt.

Därför är jag tveksamt till att tro att billigare grönsaker skulle ha någon vidare värst inverkan på svenskens matintag. Den kostmedvetne och självbehärskande äter redan rätt och riktigt, och oss övriga har jag svårt att tro att det går att styra med pris. Väljer man säsongens grödor och lyssnar på livsmedelsverkets veckomåltider så tror jag inte heller att man kan skylla på att chips är billigare.

Visst skulle jag välkomna billigare grönsaker, men jag är tyvärr tveksam till dess inverkan på svenskarnas övervikt. Mycket tyvärr. (SvD)

Tyvärr måste jag säga att jag inte heller har något, eller ens några, bra recept mot vår övervikt.

På tal om att vara rationell. Visst är det ändå märkligt att vi först lägger extra pengar på att äta för mycket, för att sedan betala för att förbruka dessa extra kalorier på gymmet eller till och med betalar för bantningskurer.

Får mig att tänka på min käre Dostojevsky, som i Anteckningar från källarhålet ger en känga till de som då förespråkade att kunskap skulle göra att alla skulle handla så som var bäst för dem.

Och för att hoppa än en gång i denna artikel. Råkade just nu hamna på Kunskapskanalen som visar ett program om gatubarn i Indien, där limmets makt är hårt över dessa barn. Och där limmet allt för ofta vinner över barnhemmens erbjudande om mat och kläder. Konstigt val är det nog många av oss som spontant tänker. Men hur konstiga val gör vi inte själva?