Har nyligen skrivit om djurrätt, och nu är den en kvinna som blivit mördad av sina 25 hundar. (DN)

Eftersom de var vanvårdade, och undernärda så var verkligen min spontana tanke att de definitivt hade rätt att ge sig på sin plågoande.

Vid lite längre eftertanke börjar jag så klart fundera på om detta varit något som pågått längre, eller som inträffat på grund av sjukdom hos kvinnan som var i 60 års åldern.

I mina ögon tyder det dock på att det pågått bra länge. För hundar är trogna, så om de har en matte de verkligen älskar och som sedan inte orkar riktigt som förr, ja då har jag svårt att se att de kastar sig över henne.

Var visserligen en stund sedan jag läste på om Rottweilers, men de står absolut på min topplista om jag skulle skaffa hund, och enda nackdelen jag ser är att de tar plats i bilen samt behöver så mycket mat (eftersom de är ganska stora). Men i övrigt verkar de vara otroligt snälla och lojala, förutsatt att de blir rätt skötta.

Det som också talar emot att hon haft en kortare sjukdom innan är att det uppenbarligen fanns en dotter också, och hon har till synes varken larmat eller ryckt in.

Högst tragiskt i alla fall. Varken djur eller andra människor ska behöva leva i vanvård. Tyvärr är vi allt för långt i från det målet.