Å vilken skillnad det är att läsa om någons liv när det faktiskt är personen själv som har skrivit, jämfört med att någon annan skriver som inte ens pratat med personen i fråga.

Just nu blev det så uppenbart då jag först läst boken Angelina, som är skriven av Andrew Morton, och idag påbörjade George W Bush bok Decision Point, skriven av honom själv.

Ja, jag har inte hunnit så långt, men första intrycket brukar oftast stämma, och egentligen så är det så klart självklart att du inte kan fånga tonen få med tankegångar och funderingar om inte boken antingen skrivs av dig själv eller i ett väldigt nära samarbete med personen som avtecknas.

I ärlighetens namn ska jag säga att Angelina boken ändå var väldigt intressant, och med ett sådant intensivt och i många hänseenden öppet liv som hon levt så finns det otroligt mycket rå material från media och henne själv. Otroligt intressant och färgstark person, så ska nog se om jag inte kan hitta sånt hon skrivit själv både om sig själv som person och i sin FN-position. Det enda jag har svårt att smälta är egentligen hur hon kunde byta namn på den son hon adopterade som redan var fem år. Har svårt att se att det ska finnas någon förklaring jag kan köpa.

Det som gjorde att jag föll för Bush bok var att den fokuserar på beslutspunkter. Vilka större beslut i livet har påverkat honom, och hur har han kommit fram till och hanterat beslut som president. Och vad är det som gör att när du tagit ett beslut, att du faktiskt också genomför det.

Finns faktiskt en del likheter mellan Bush och Angelina. Båda har haft en brokig start med mycket livserfarnhet. De är energiska, och båda hamnar på (tar sig till?) positioner där de kan påverka livet för många fler än sig själva och sina närmaste. Bush som president och Angelina som FN ambassadör och med otaliga donationer arbete för att förbättra livet för de mest nödställda barn.

Passar samtidigt på att slå ett slag för några andra politikers böcker som ger en inblick i hur de tänker och resonerar. Barac Obamas The audacity of hope och John McCains Why courage matters. Definitivt läsvärda, en bok ger ofta mycket mer utrymme för resonemang och bakgrundsinformation.

Så, nu är den stora frågan för kvällen. Ska jag fortsätta med Bush-boken, eller forstätta på det ”puzzel” jag köpte idag: Lonpos. I alla fall helt nytt för mig, och nu har jag precis klarat första nivån, och tydligen kan jag från och med nu samla 2 poäng per pussel jag klarar, och när jag väl kör fast så anger poängantalet ungefär var jag ligger till IQ mässigt 🙂 Nåja, kul är det i alla fall!

