Twitter och Facebook i all ära men ibland vill jag liksom spara lite viktigare kommentarer.

Just nu gällde det Beivik (SvD). Den ena frågan gäller hurvida vi ”vanligt folk” kan tolka vad som är rätt eller fel, ont eller gott och framförallt: I vilken utsträckning vi bör skyddas av mer kloka människor som filtrerar åt oss. Lite oklart dock hur vi ska välja ut dessa kloka männsikor som ska frälsa oss från ondhet …😉

Jag syftar på Leif Silberskys återkommande huvudklappningar i Debatt i veckan. Som tur var var även Maria Abrahamsson där, vilket hon nämner på sin blogg. (Och jag gillar henne inte motvilligt utan bara ännu mer ;-))

Mitt upprörda Facebookinlägg blev:

Ser just Leif Silbersky om Breivik: Jesus! Tala om att klappa oss andra på huvudet. Alla vi som inte kan förstå. Hallå: Var ser han de stora horderna av Breivikanhängare? Och hur tror han att de ökar genom att visa upp Breivik. Nej tack för klapp på huvudet!

Jag har inte skrivit så mycket om Beivik, inte så mycket överhuvudtaget för den delen, men tänkte nu ta tillfället i akt att skriva någon rad om hans psykiska hälsa.

Eller kanske rättare sagt kopplingen mellan psykisk hälsa och ondhet. Jag anser att det är en farlig väl vi är inne på där vi allt som oftast vill förenkla tillvaron genom att anse att den som gjort något ont på något sätt automatiskt måste vara psykiskt sjuk. Om man gör något ont, att man liksom inte kan rå för det, för det var ju ”sjukdomen”.

Hum, jag kan visst inte släppa Silberski. Nämligen detta att ondhet skulle vara så smittsamt. Jag är inte alls så säker på att så alltid är fallet. Till exempel med Breivik. Genom att visa upp honom ofiltrerad där den som vill kan skapa sig sin egna uppfattning, och samtidigt ha en öppen debatt huruvda det han gjort är gott eller ont och hur vi ser på hans agerande i rättssalen, så bygger vi samtidigt en stark kollektiv åsikt av vad som är ok eller ej. Tanken är så klart att dessa åsikter ska avspeglas i våra lagböcker. Men Silberski vill kanske att hans skrå ska sitta själva på sina kammare och styra över våra lagar?

Naturligtvis är det dessutom en stor otjänst både mot dagens och kommande psykiskt sjuka om vi går emot att signalera att det finns likhetstecken mellan ondhet och psykisk sjukdom. Där ”såklart” friska personer är genomgoda.

Om jag inte missminner mig från diskussionerna i somras så tog han en hel del droger. Har inte följt så noga nu, så man kanske pratar om det nu också. Fast hör inte speciellt mycket om tex riskerna med att drogliberalisera. Fast det är en annan artikel i så fall.

Är väl bäst att jag påpekar: OM det nu (mot min förmodan) visar sig att han faktiskt är psykiskt sjuk så ska det så klart framkomma. Men jag ser hellre att han faktiskt döms för att kallblodigt planerat och sedan genomfört mord på så otroligt många människor.

Och till Breiviks likasinnade: Det är väl bara att konstatera. Denna metod fick inte direkt fick den effekt de hade trott. Snarare tvärt om.

Som tur är!!!

 

PS Såg i efterhand att jag inte förklarat ”det där med att leva upp till förväntningar”. Jag syftade åter igen på Silberski. Att om man inte förväntar sig att folket kan tänka själva så ökar även risken för att de faktiskt slutar att tänka själva. Och det är inte en väg jag förespråkar.