En liten inblick i mitt privata liv. Idag skrev jag och min sambo två prov (av fyra) och vi är nu kvalificerade att söka Trafiktillstånd för taxiverksamhet!

Det krävs fyra avklarade prov, samt 100 000:- om man som vi ska ha en taxibil. För varje nästföljande krävs 50 000:- per bil.

Jag har verkligen lärt mig väldigt mycket, och en hel del är så klart bra att kunna eller känna till när man driver ett taxiåkeri. Min roll kommer vara att sköta bokföringen, i övrigt fortsätter jag med mitt vanliga jobb. Blir framför allt mitt privata surfande/bloggande som får ersättas av bokföring. Återstår att se hur svårt/tidskrävande det är 🙂 Kul i vilket fall som helst med lite nya erfarenheter 🙂 Idag signerades även anställningsavtalet med vår första anställde 🙂 Mycket nöjd!

Som sagt, inte helt fel att tvingas lära sig en del innan. Även om jag inte anser att man rimligtvis ska behöva kunna så mycket utantill.

Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över varför just åkerinäringen ska behöva göra speciella prov för att driva verksamhet. Visst, det är (var?) kanske inte den mest seriösa branschen. Och nu när vi klarat kraven så är det ur konkurrenssynpunkt klart bättre för just oss. Men varför har man i så fall inte såhär i fler branscher? Har det inte hjälp? Varför tar man i så fall inte bort det? Har det fungerat? Varför utökar man det som sagt inte i så fall?

Eller är jag bara dåligt påläst?

Avslutningsvis: Oj vad vilotidsfrågor jag har löst idag! Både i provet med fallstudier samt i provet om tekniska normer o dyl. (De två andra gäller juridik respektive ekonomi.)

Och nu: Lite vin till mig :-))