Imponerande! Igår la jag vår ansökan om utökat Trafiktillstånd på brevlådan vid 17 tiden, och idag vid 16 tiden ringde en mycket trevlig kvinna från Transportstyrelsen och meddelade att våra ansökan gått igenom, dvs att vi numera har tillåtelse att ha två taxibilar🙂

Överhuvudtaget måste jag påpeka att våra myndigheter är väldigt hjälpsamma, samt har bra information på nätet.

Sedan är det visserligen så att vissa regler innebär en hel del jobb för att lyckas följa. Jag tänker främst på våra bokföringsregler. Å andra sidan så är det nog så att de ändå gynnar oss dels för att få bra överblick över det egna företagets ekonomi, dels för att bidra till mer rättvis konkurrens.

Men som ny företagare är det också så mycket annat som ska ordnas med. Avtal som ska skrivas, password till en uppsjö olika webbsidor, kontanthantering nu när inte bankerna tar emot kontanter längre, bara en sådan sak som att köpa rätt skrivare. Och alla alla underskrifter som ska bevittnas och alla dessa borgensåtaganden man ändå måste göra, trots aktiebolag. Alla kortutgivare har avtal med kräver att vi personligen går i borgen, eftersom vi är nystartade. Inte utan att man förstår dem, men underlättar knappast livet för nya företagare.

Visst är det otroligt kul, men också väldigt mycket. Men nu tror jag tillslut att jag fått rutinerna på plats i stora drag. Nu är det bara att fila på detaljerna samt ägna sig åt roliga men onödiga saker, så som se till att vi har fina pärmar.

Och en både nyttig och rolig sak att hugga tag i är: Det måste rimligtvis gå att få ut data elektroniskt ur taxametern. Eller åtminstone lite fler användbara rapporter. Får ge ett extra tack till Steve som precis skickat mig en länk till manualen. En mycket bra början🙂

När jag ändå är inne på detta med företagande så vill jag passa på att nämna att jag idag blev intervjuad med anledning av  hur Sverige gör spendera forskningspengar för att stimulera innovation här i landet. Väldigt intressant område! Får nog vid närmare eftertanke återkomma med en separat artikel i den frågan.