Plötsligt var det då jul igen!

Som synes har det varit väldigt låg aktivitet här sedan i våras, men i livet i övrigt har det varit fullt upp.

Dottern har flugit ut och jag njuter av den nya relation som det innebär. Mycket trevligt!

Och sonen lämnar äntligen snart sin bedrövliga högstadieskola där lärare och rektor driver mig till vansinne, men där han åtminstone trivs och kommer att ta sig in på den gymnasielinje han vill. (Eller heter det program numera?)

Taxibilarna har ökat till två, och även antal anställda har ökat. Tyvärr inte lika snabbt som vi hade hoppats, vilket är mycket märkligt i dessa arbetslöshetstider.

Och själv har jag fått ny chef (via en omorganisation) och tycker att 2013 ska bli mycket spännande och intressant på den fronten!

På tal mitt jobb. Det är flera i gruppen som precis flyttat hit och är intresserade av svenska traditioner, dessutom har de små barn. Nu senast tipsade jag om korvgrillning ute samt Elsa Beskows Petter och Lottas Jul.

Petter och Lottas jul av Elsa Beskow

Samtidigt påpekade jag att jag gärna skulle vilja ha det som Petter och Lotta. OM de runt om kring också kunde ha det så och OM vi höll oss friska och OM det inte var några stora hot mot oss. Vilket nog framför allt signalerar att det varit lite väl mycket nu, så en lugnare vardag ter sig bra lockande. I alla fall en lite stund:-) Samtidigt älskade jag hennes böcker när jag var liten och har även läst dem för mina barn.

Många om. Den ene kollegan påpekade att jag inte skulle ha tänkt så om jag levde då. Vilket faktiskt är något jag funderat på ganska mycket genom åren. Vilket socialt medvetande skulle jag haft i en annan tid på en annan plats? Om jag var rik för några hundra år sedan i Stockholm, skulle jag då gjort något för de som hade det värre? Och i så fall vad?

Jag tänker inte ge mig på att göra en egen bedömning av mig själv, men det är en intressant fråga. Många gånger dömer vi andra i andra tider på andra platser utifrån att de skulle ha den erfarenheten och kunskapen som vi själva har just nu.

Lite ödmjukhet kan vara på sin plats, vilket dessutom passar ypperligt såhär i juletid.