Uppenbarligen ligger det i människans natur att lättare förfasa sig över historien som hon ändå inte kan påverka, än att faktiskt engagera sig i nutidsfrågor.

Stämmer: Det är inte så att heller jag har vigt mitt liv åt att motarbeta dagens orättvisor, men försöker i alla fall dra åt det hållet samt att undvika att blunda allt för mycket.

Kanske är det det som irriterar mig mest. Att de som ändå lägger massa tid och energi på att förfasa sig över historien, varför använder de inte den energin till att påverka nuet och framtiden?

Men Navi Pillay, FN (Di) påminner oss idag om lägren i Nordkorea.

Själv är jag nu igång igen och läser Anne Applebaums Gulag – De Sovjetiska lägrens historia. Tyvärr har jag inga direkta illusioner om att de nordkoreanska fångarna har det så mycket bättre.

Visst var variationerna stora genom de årtionden Gulag fanns, och variationerna var även stora mellan lägren, men med tanka på hur det nordkoreanska folket respekteras utanför fängelsemurarna så är det nog en kvalificerad gissning att det knappast är bättre innanför.

Om ni har några minnesbilder kvar från de Rumänska barnhemmen, så blir det min kvalificerade gissning nummer två, att det ser liknande ut för barnen i de Nordkoreanska barnhemmen.

Phu, och tyvärr är det väl tyvärr så att dessa eländiga förhållanden existerar på än fler ställen, precis just nu😦