Lövén och LO vill höja taket i A-kassan och sänka tröskeln för att få A-kassa (Di).

Detta med bidrag är verkligen svårt. Visst vill även jag tro att det räcker med att vara just arbetslös för att motivera att personen gör allt för att hitta ett jobb.

Samtidigt, i Sverige anser vi (inklusive jag), att vi inte ska behöva ta vilket jobb som helst. Egentligen, att det inte ska finnas ”dåliga” jobb. Men det är så klart en subjektiv fråga.

Om jag står i valet mellan ett jobb jag inte så gärna vill ha, eller inte alls vill ha, och valet att leva på den gemensamma pott pengar som betalats in till A-kassan och via skatter, vilka ska då vara med mig och sätta den gränsen.

Visst finns det regelverk för detta, men gränsen flyter.

Och ja, tyvärr, det finns de som tackar nej och föredrar arbetslöshet och bidrag.

Tyvärr bidrar sådant beteende så klart till önskan att ha en låg A-kassa, för att få bukt med problemet.

Samtidigt finns det idag allt för många som är arbetslösa och verkligen vill jobba. Ska de då straffas för de som förstör systemet.

Ett annat problem är att alla inte är så bra på att sälja sig själva till en framtida arbetsgivare. De kan passa hur bra som helst för jobbet, men kan helt enkelt inte sälja in sig själva.

Om vi hade arbetsförmedlare som verkligen förmedlade arbeten skulle dels den ovanstående gruppen hjälpas, dels skulle ”nja det där jobbet har jag ingen lust med” personerna få det betydligt svårare att välja att leva på andra.