Anna von Bayern och Hans Rosling, två uppfriskande sommar- respektive vinterpratare i P1.

Länk till Anna von Bayerns sommarprat

Länk till Hans Roslings vinterprat

Jag har inte så många sommar- respektive vinterpratare att jämföra med, men jämfört med vårt vanliga svenska mediebrus så var de som sammet mot mina stackars mediaöron.

Anna von Bayern

Anna fokuserar bland annat på vikten av att få diskutera olika frågor, och risken med att hamna i först självcensur, och sedan diktatur, om dessa diskussioner inte tillåts tas. Hon tycker liksom jag att PK-fåran i Sverige är oroväckande smal.

Hans vill få oss att se att mänskligheten faktiskt går framåt på flera områden så som barnfattigdom, utbildning, barnadödlighet. MEN att det inte kommer att fortsätta ske bara av sig självt.

Tänk om fler kunde sätta in dagens händelser i ett större sammanhang och fundera över vilka frågor som är dagens stora frågor.

Själv brottas jag ofta med frågan vad just jag kan göra för att bidra till att vi får behålla, och gärna utvidga de landvinningar vi gjort i världen när det gäller att utrota den extrema fattigdomen, slaveriet, barnprostitution och barnsoldater. Och hur jag kan bidra till att vi får behålla (gärna utöka) den yttrandefrihet vi har och att ingen ska dömas eller behandlas utifrån sin etnicitet, sitt kön eller sin sexuellaläggning.

På sätt och vis är”Ömsesidig respekt och ödmjukhet” både ett medel och ett mål i detta fall.