Fler nationella prov. Tack Björklund! (SvD)
Själv anser jag att en klass reusltat i ett nationellt prov ska vara väldigt mycket grundande till vilket snitt läraren sedan får ge i betyg.
Vill också ta tillfället i akt att kommentera på 9A. Först ska jag säga att jag inte sett något avsnitt av nuvarande omgången, men såg några avsnitt av första omgången och har nu sett reklamen.
En av förutsättningarna för att en lärare ska ha en rimlig chans i klassrummet är att han eller hon faktiskt ses som den som har auktoriteten, både gällande kunskapen och vad som är aceptabelt beteende. Är det då så smart att hänga ut lärarna offentligt i tv?
Däermot tror jag säkert att lärare både kan behöva och kan vilja få lite guidning. Men det måste väl ändå kunna gå att ordna som på andra ställen i arbetslivet, dvs att de lärare som så vill kan få prata med någon coach . Men för den saken skull ska ju inte coachen vara i klassrummet. Hur skulle det fungera om jag tog med en coach till mina möten på jobbet …
Och sist men inte minst en reflektion från första omgången. Där verkade man kräva att lärarna skulle vara minst sagt undermänniskor som varje dag ska ge hela sin själ. Hur hållbart är det? Och hur många tänkbara lärare har vi som ens skulle kunna nå till den nivån ens om de försökte och ville? Nej, lite större realism tack, samt se till att ge lärarna en rimlig förutsättning! Tex studenter som respekterar varandra samt på ett sunt sätt ser upp till sina lärare.
Och varför har vi inte fler klasser som delas upp efter den instuderingsmetod som passar just de i den klassen, tex klasser för de som lär sig bäst och trivs bäst under strikta former, respektive de som utveckas bäst under mer personligt ansvar och har egen drivkraft. Osv.
februari 12, 2011 at 6:05 e m
Nationella prov i matematik har funnits i över tio år. Har svenska elever visat ökade kunskaper i matte under dessa tio år?
Det säger allt.
februari 12, 2011 at 6:21 e m
Björklund är bäst i regeringen.
Åkesson är bäst i riksdagen.
februari 12, 2011 at 8:46 e m
Du vill dela upp klasser, svara på dessa frågor då
Finns resurserna till något sådant?
Finns det nog med lärare?
Du talar om realism DÄR HAR DU DEN!!!
Att pressa elever till att få bättre resultat är helt fel att tänka. Press leder bara till sämre resultat, i alla sammanhanger!
februari 13, 2011 at 9:01 f m
Visslaren
Jag tänker framförallt på den rättvisa bedömningen som däremd ligger till grund för rättvisa betyg både för intagning till gymnasiet men också för att individen ska få en rättvis uppfattning om hur han eller hon ligger till jämfört med sina ”konkurenter” ute i landet.
Låga mattematikkunskaper är nog inte en så enkel fix som att borttagandet av nationella prov plötsligt skulle få kunskaperna att öka … Men att de låga generella resultaten ändå är en vink till politiker och lärarkåren om att något verklgien behöver göras.
februari 13, 2011 at 9:14 f m
Ander
Jag had eint etänkt mig några mindre klasser. Grundideen är att vissa barn fungerar bäst med vissa undervisningsmetoder, och så gäller även lärare. Att vi helt enkelt bara skulle föra dem samman.
Och självklart finns det barn som trivs bättre med utmaningar! Det ger en skön tillfredsställelse att upptäcka vilken kapacitet man har. Krav är inte alltid av ondo, det gäller hur de ställs. Och att ställa rimliga krav inger också självförtroende och visar att läraren faktiskt tror på att eleven ska klara uppgiften i fråga.
Det är ganska elakt som idag att ha en skola som kräver att du som elev är väldigt självdrivande och målmedveten för att du faktiskt ska få utnyttja den kapacitet som just du besitter.
februari 13, 2011 at 9:46 f m
Lärarkåren var, och är, fullkomligt medveten om att kunskaperna i t ex matte försämrats. Lärarkåren hade, och har, en fortlöpande diskussion om kunskaps”kvalitén”, kunskapsinhämntningen och vad det är att lära och lära ut under fortbildningar, i pedagogiska diskussioner i personalrum och rikskonferenser; kort sagt, överallt där pedagoger möts.
Men vad hände? Skolan fick s t o r a minskade ekonomiska resurser under -90talet och fram till idag och det dyraste i skolan är pedagogerna; alltså – bort med dem!
Tacka f-n för att Sveriges elever kan allt mindre idag…!
februari 13, 2011 at 2:46 e m
En annan tänkbar anledning är att flumskolan gjorde att de duktiga mattelärarna valde andra karriärer istället. Och nu sitter bara de som trivs i flumskolan kvar och disskuterar och disskuterar och disskuterar …
februari 15, 2011 at 10:44 f m
[…] Edholm, Åsa Carlsson. Share on […]
februari 19, 2011 at 7:11 f m
Christian har en intressant tanke om att lärarna inte alls skulle sätta betyg, utan att det skulle ske på annat sätt.
I vilket fall som helst så för det mig in på en mycket närbesläktad fråga, nämligen den när man ska ansöka till vidare studier. Enligt mig har vi idga ett väldigt trubbigt ansökningssystem, men aldeles för många studier som enbart tar in på en generellsamanräkning av de betyg man har. Istället för att vikta olika betyg för olika ämnen SAMT att lägga än större vikt vid andra meriter som kan vara väl så viktiga för de studier och därmed framtida yrken man ger sig in på.
För att knyta an till läraryrket. Visst vore det bra mycket bättre att testa lämpligheten som lärare INNAN man kasta bort massa år och pengar.