Fler nationella prov. Tack Björklund! (SvD)

Själv anser jag att en klass reusltat i ett nationellt prov ska vara väldigt mycket grundande till vilket snitt läraren sedan får ge i betyg.

Vill också ta tillfället i akt att kommentera på 9A. Först ska jag säga att jag inte sett något avsnitt av nuvarande omgången, men såg några avsnitt av första omgången och har nu sett reklamen.

En av förutsättningarna för att en lärare ska ha en rimlig chans i klassrummet är att han eller hon faktiskt ses som den som har auktoriteten, både gällande kunskapen och vad som är aceptabelt beteende. Är det då så smart att hänga ut lärarna offentligt i tv?

Däermot tror jag säkert att lärare både kan behöva och kan vilja få lite guidning. Men det måste väl ändå kunna gå att ordna som på andra ställen i arbetslivet, dvs att de lärare som så vill kan få prata med någon coach . Men för den saken skull ska ju inte coachen vara i klassrummet. Hur skulle det fungera om jag tog med en coach till mina möten på jobbet …

Och sist men inte minst en reflektion från första omgången.  Där verkade man kräva att lärarna skulle vara minst sagt undermänniskor som varje dag ska ge hela sin själ. Hur hållbart är det? Och hur många tänkbara lärare har vi som ens skulle kunna nå till den nivån ens om de försökte och ville? Nej, lite större realism tack, samt se till att ge lärarna en rimlig förutsättning! Tex studenter som respekterar varandra samt på ett sunt sätt ser upp till sina lärare.

Och varför har vi inte fler klasser som delas upp efter den instuderingsmetod som passar just de i den klassen, tex klasser för de som lär sig bäst och trivs bäst under strikta former, respektive de som utveckas bäst under mer personligt ansvar och har egen drivkraft. Osv.